Co definuje top omnichannel nákupní zkušenost?

Jedním z buzzwords on-line i off-line marketingu posledních let je zaručeně „omnichannel“.

Tento novotvar se již stal či postupně stává součástí našeho slovníku a obchodního přemýšlení. Ale jsme si jistí, že víme, co přesně znamená? V minulém roce se mi dostal do rukou report od Total Retail, který hodnotí aktualní trendy u top omnichannel obchodníků, kde lze přehledně vysledovat hlavní trendy z digital commerce poslední doby.

Díky tomu si každý udělá lepší obrázek nejen o praktickém významu magického slova omnichannel, ale hlavně o nekonečných možnostech zlepšování nákupního zážitku propojeného světa on-line a off-line obchodů. Takového zážitku, který přináší loajalitu stávajících a zájem nových zákazníků.

Jaké hlavní trendy top omnichannel obchodníků lze sledovat v poslední době?

  1. Růst počtu obchodů nabízejících „buy on-line and pick up in-store“.
  2. Narůstající počet obchodů nabízejících sdílený nákupní košík skrze všechny nákupní kanály.
  3. Možnost vrácení zboží zakoupeného on-line v kamenném obchodu.
  4. Zapojení social commerce, tj. přímý prodej skrze sociální sítě

Jedná se tedy o ještě hlubší a z pohledu zákazníka o bezbariérové propojování on-line a off-line světa. Stírá se tradiční rozdělení obchodního přístupu k jednotlivým prodejním kanálům. Zákazník vnímá jednoho prodejce a ne jeho jednotlivé prodejní kanály, čímž se dramaticky zlepšuje jeho nákupní zkušenost a tím i zájem nakoupit a ochota vrátit se.

Co jsou další parametry nákupního zážitku, které definují top omnichannel obchody?

Na tuto otázku není jednoduchá odpověď a nikdy nebude, jelikož parametry omnichannel nákupního zážitku se neustále vyvíjí (např. díky novým technologiím či samotné kreativitě obchodníků a značek). Ve výše zmiňovaném reportu, který sestavují odborníci na slovo vzatí, mne zaujala volba klíčových parametrů, lépe řečeno služeb nakupujícím, pro hodnocení top omnichannel obchodníků. Zkuste si sami odpovědět, jak je na tom právě váš obchod:

  • možnost hledat zboží v kamenném obchodu on-line (včetně skladových zásob)
  • koupě zboží on-line a vyzvednutí v obchodu
  • či opačně možnost koupit zboží v obchodu a platit pomocí aplikace (ne u kasy)
  • sbírání a uplatňování bodů z loajalitního programu skrze nákupní kanály
  • vrácení koupeného zboží skrze nákupní kanály
  • cenová konzistence skrze nákupní kanály
  • zasílání zboží z obchodu
  • a tzv. endless aisle*

Z výše uvedeného je opět zřejmá snaha o maximální propojení a zjednodušení nákupního zážitku skrze všechny nákupní kanály na celé shopping journey od navigace, přes výběr produktů, objednávku, placení, doručování a případné vrácení/reklamaci zboží.

Zajímá vás, kteří obchodníci byli hodnoceni jako nejlepší? První tři pozice top omnichannel obchodníků obsadili Bloomingdale’s, J.C. Penny a Lids.

Přemýšlíte, jaké může být vhodné omnichannel řešení právě pro Váš obchod? Sjednejte si nezávaznou schůzku s námi.

*Endless aisle refers to the concept of enabling customers in your stores to virtually browse or order a wide range of products that are either out of stock or not sold in-store and have them shipped to the store or their home.