Jak pracovat s kontrastem za účelem upoutání pozornosti

Pěkný dobrý den všem,

v dnešní epizodě se podíváme na jednu z oblastí tvorby designu, která velkou měrou rozhoduje o tom, zda-li naše marketingová komunikace přitáhne pozornost lidí. Zároveň se jedná o oblast, kde v rámci hodnocení Designcheck.ai nejčastěji nacházíme příležitosti ke zlepšení designů. Začněme trochou teorie z oblasti neuromarketingu.

Kontrast je důležitý již na úrovni podvědomého rozhodování

O tom, kam přesuneme naši pozornost v příští sekundě rozhoduje náš mozek na úrovni podvědomé. Podvědomí reaguje na podněty, které mu poskytují naše smysly – obrazem zrak, zvukem sluch, vůní čich, atd.. Pokud se budeme soustředit na obraz, jeho valnou většinu (99%) nevidíme ostře, ale v nízkém rozlišení jako bychom se dívali přes matné sklo. Pouhé 1% obrazu vidíme ve vysokém rozlišení a této oblasti se říká fovea.

A právě kontrast tvořený barvou a tvary pomáhá našemu podvědomí upozornit na informaci v oblasti mimo foveu. A pokud je informace, kterou podvědomí vnímá relevantní s aktuální potřebou, přesune se fokální pozornost právě sem.

Jak si představit 1% vědomě vnímaného obrazu (fovea)? Natáhněte svou ruku před sebe a velikost obrazu, kterou zabere nehet palce, představuje foveu. Obrázek vygenerován v Dall-e.

Jak nejjednodušeji vytvořit kontrast v designu?

Prvním pomocníkem jsou samotné barvy, které je potřeba volit tak, aby náš marketingový nosič byl dostatečně viditelný v reálném prostředí, ve kterém bude design použitý a získal tak pozornost na úrovni podvědomí. Stejně dobře může zafungovat využití světla přinášející kontrast vůči okolnímu světu. Například tmavý design billboardu může mít výborný kontrast ve svém okolí přes den, ale v noci bez osvětlení bude neviditelný.

Příklad využití kontrastní barvy a světla k upoutání pozornosti.

Druhým pomocníkem je používání tvarů. Hodně grafických návrhů a nosičů komunikace je bohužel stále ukotveno v obdélnících a pravých úhlech. Přitom možnosti tiskáren v oblasti výseků či 3D zpracování jsou dnes skoro neomezené a nemusí znamenat velký cenový skok v produkci. Například toppery prodejních stojanů nabízí více prostoru kreativitě z pohledu využívání tvarů či 3D efektů, čímž mohou napomoci stojanu získat více pozornosti a tím vystoupit z davu.

Příklad využití tvarů a kontrastní barvy v dané kategorii.

Využívání barev a tvarů v podobě zažitých symbolů našich značek v designu napomáhají s upoutáním pozornosti loajálních zákazníků a jsou velkou výhodou silných značek.

Příklad využití kontrastní barvy a tvaru sýra u topperu.

Pokud víme, co je klíčovým grafickým elementem našeho designu, přemýšlejme o tom, jak jej můžeme pomocí barev a tvarů lépe zviditelnit. Správně vytvořený brand manuál by nám měl v této oblasti vyjít maximálně vstříc, pomáhat a ne brzdit.

Pozornost a počet grafických elementů

Další oblastí, kde nacházíme mnoho příležitostí ke zlepšení designů z pohledu upoutání pozornosti zákazníků, je používání vysokého počtu grafických elementů či textů. Na tuto oblast se zaměříme v epizodě příští.

Těším se brzy na shledanou,

Honza z Designcheck.ai